Om skolen

Efterskolen Alterna er en prøvefri efterskole, med fokus på elevernes dannelse og udvikling i forhold til identitet og overbevisning. Vi ønsker at give eleverne en oplevelse for livet, udruste dem til at møde verden med det kristne budskab og gøre en afgørende forskel i andre menneskers liv. På den personlige rejse vil eleverne opleve at alt det de tillærer sig og investerer i fællesskabet og omgivelserne, i sidste ende bliver den bedste investering de kunne gøre for sig selv. Et år på Alterna bliver en livsforvandlende rejse gennem relationer, fællesskab, læring og praktik.

Reach Out - Be Reached

På Alterna er du accepteret og værdsat som den du er, og du er et uundværligt element af det fundament skolens indhold bliver bygget på.

Du vil opleve et positivt og motiveret fællesskab, der bygger af både elever og lærere der alle ønsker at være på samme hold.

Firkanten til højre symboliserer rammerne på skolen. Tydelige og lineære, men samtidigt flexible og justerbare.

Derfor passer vores rammer til netop dig, og du vil opleve et fællesskab hvor du bliver nået, ligesom du selv vil nå andre.

En dobbelthed der vil gøre en afgørende forskel, ikke mindst for dig selv.

Sammen vil vi gå på opdagelse i forhold til tro og tvivl, både på et menneskeligt og guddommeligt plan. Skal du med?

""Alterna er et sted for alle. Det første sted jeg har oplevet, hvor elevflokken er så forskellig, men stadig formår at rumme det hele. Alle har en historie, og alle har noget forskelligt i bagagen, og det er en styrke, for vi kan alle lære noget af hinanden. Jeg har haft tid til at udvikle min karakter. Tid til at arbejde med hvilken udgave af mig selv, jeg helst vil være - og endnu vigtigere - hvem Gud ønsker at jeg skal være. Tid til at udforske mit fulde potentiale.""

Simon Højlund

"Jeg oplevede at det gav mening at rejse. At vi var relevante og at vi kom med noget af betydning. Vi var et team og gjorde en forskel."

Michaela Frismodt

"Alterna er noget helt specielt. Jeg oplevede en skole hvor der er plads til alt - plads til udvikling, plads til tro og plads til at have det sjovt. Min tro på Jesus er blevet styrket og jeg oplevede en udvikling, hvor lærere og teammedarbejdere guidede og turde udfordrede mig til at gå derud hvor jeg troede, at jeg aldrig skulle befinde mig aldrig.I løbet af mit år på Alterna lærte jeg mig selv meget bedre at kende; jeg er blevet udfordret, mine grænser er blevet rykket, og jeg opdagede nye kvaliteter og gaver, som jeg aldrig i min vildeste fantasi havde troet, at jeg besad."

Lucas Jao Knudsen

Benjamin Rugholm (Næstformand)
Direktør, Hillerød

Mette Hemdrup
Lærer, Cand. Pæd. Pæd. Psyk.

Jonathan Bisgaard
Frikirkepræst, Mariager

Louise Hyttel Øhrstrøm
Lærer, Aalborg